Case Study

King Square

En sjælden mulighed for ejendomsudvikling i hjertet af København.

april 5, 2020

kings-square

Information

  • Kunde

    Aberdeen Standard Investments

  • Size & Location

    49.000 m² i indre København 
    Adresser:
    Holmens Kanal 2-18 
    Vingårdstræde 3
    Laksegade 6, 7, 8, 10 og 11
    Bremerholmen 37
    Asylgade 1

  • Involverede afdelinger

$name
$name
$name
$name
$name
$name

Udfordringen

Salg af historisk ejendomskompleks i København med kortsigtet indkomst men store muligheder for repositionering. 

Salget består af cirka 49.000 kvadratmeter fordelt på 15 bygninger på Kongens Nytorv i området mellem Holmens Kanal, Bremerholm og Vingårdsstræde. De ældste bygninger er over 200 år gamle og rummer vigtig arkitektonisk historie samt fredede bygninger.

Ejendommen bebos i øjeblikket af en enkelt lejer, Danske Bank, som bygger et nyt hovedkvarter og forventer at flytte ud i 2023. Ejendommen kan herefter udvikles til kontorer, hotel, detail og beboelse i henhold til den nye lokalplan.

De 15 bygninger hænger sammen og udgør et komplekst hovedkvarter for en enkelt lejer. En fremtidig repositionering af ejendommen vil kræve væsentlig udvikling.

Løsning & Resultat

En struktureret salgsproces for udvalgte, inviterede investorer. CBRE havde udarbejdet en målrettet og velforberedt markedsføringsstrategi, der gjorde det muligt at ramme investorer og skabe konkurrence. Processen sikrede, at alle investorer blev behandlet ligeværdigt, og at konkurrencen mellem investorer var vedvarende og fuldt optimeret, alt imens processen blev holdt fortrolig gennem fortrolighedserklæringer.

CBRE udviklede en omfattende investeringsaftale og et transaktionswebsite, som blev præsenteret for udvalgte investorer uden en fast salgspris, men med vægt på kvaliteten af ejendommen for at tiltrække interesse fra vigtige investorer. Investorerne var prækvalificerede ud fra CBRE’s indgående markedskendskab og transaktionserfaring for at etablere den bedst mulige spænding i konkurrencen og opnå den højeste pris.

Efter en gennemgang af markedsføringsmaterialet blev investorerne inviteret til at sende et uforpligtende tilbud. Tilbuddene blev evalueret af sælger og CBRE ud fra en række kriterier. Der kom flere bud og for at forfine konkurrencen, rådgav CBRE sælger til at invitere udvalgte parter til endnu en budrunde. Ved at give mere information, vejledning og forsikringstegning kunne investorerne kvalificere og forbedre deres bud i anden runde.  Ved at identificere de bydende parters egenkapital og vælge den investor med den bedste kapacitet i forhold til at levere, kunne vi skabe optimale vilkår for eksekvering.

Kontakt os

Lignende case studies